Thursday, August 18, 2011

:: Jagung ::

salam

hari ni dah masuk 18 hari sudah kita berpuasa. 12 hari lagi bersamaan 2 minggu lagi nak raya... gulp!
cepatnya masa berlalu. hrmm... tahun ni merupakan tahun kedua saya beraya di rumah sendiri, :D suka no rumah itu... itulah nombor rumah saya.... Alhamdulillah.

Masa mula2 stay kat rumah ni, bila tgk kat halaman... hrmm... saya terfikir... kalau tanam jagung cam mana yer... ?? sebab masa stay kat rumah mak ayah... mana ada minat nak bercucuk tanam... tapi perasaan bila dah di rumah sendiri ni kan.. lain sangat2.

masa tu arwah suami ada belikan jagung manis... dan saya sengaja tinggalkan dua batang jagung dan saya keringkan. bila dah kering... satu petang tu, saya pun main cucuk n tanam jer biji benih tu. Tak der buat research n tak der apa2 pengalaman... arwah pun tak tahu yang saya nak berkebun.

saya letak jer.. berapa banyak biji benih jagung.... :) ada yang ok. ada yang terlebih letak sebab saya ingatkan tak semua yang akan hidup.. sekali ... hambik! letak 6 biji satu lubang... sekali kesemuanya hidup! :D 

nampak sangatkan betapa banyaknya anak jagung yang tumbuh dalam satu kelompok. :D my mistake. I admit. tapi saya suka2 jer nak cuba, sebab nak tgk sama ada tangan saya ni memang "sejuk" ker tak. hahahaha.....

alhamdulilahh... bila semua hasil tanaman dituai dan dapat dimakan oleh sesi keluarga... dapat rasa satu kepuasan! hrmmm.... setelah sekian lama tak tanam jagung... baru2 ni beli benih biji jagung dari saudara iskandar. boleh la lawat kat blog  http://www.tanamsendiri.com  Alhamdulillah sudah ditanam dan sekarang sudah tinggi dalam 15 cm.


esok kita akan ambil gambar kay. Sebab baru jumpa camera yang dah lama tak guna semenjak arwah pergi. 

rindunya.... Al-Fatihah.


No comments: